Dacia Duster 2021 TCe 1.0 2WD Prestige próba - alapmotor és magas felszereltség
Előzetesen természetesen utánanéztem a típus jelenlegi motor választékának, az árlistának, a felszereltségi szinteknek és egyéb információknak, közben ami különösen megfogta a figyelmemet, hogy manapság többet adnak el belőle Franciaországban, Németországban, Spanyolországban és Olaszországban, mint Romániában, ahol hagyományosan nagyon jól teljesít a Duster, igaz jóval nagyobb piacokról is van szó.
A jelenlegi második generációs Dacia Duster 2021-ben kapott egy frissítését, a leglátványosabban a lámpák és az orr rész változtak, mi még az ezt megelőző verziót próbáltuk ki, egy 2021-es, az alap 999 köbcentis, háromhengeres turbós, 91 lóerős motorral szerelt változatot, Prestige felszereltséggel. Alapmotor - magasabb felszereltség, ez különösen érdekes lesz…
Ez volt az első közelebbi a találkozásom a Dusterrel, kíváncsian vártam, hogy alaposabban megismerhessem és eltöltsek vele egy délutánt. A megjelent tesztek alapján egy jó ár-érték arányú autó képe volt bennem róla, kevésbé kidolgozott részletekkel, de praktikus és a mindennapi használatra termett megoldásokkal. Korábban az utakon, parkolókban látva azt a benyomást keltette bennem, hogy hely biztosan lesz benne bőven, a nagy hasmagasság és terepszögek miatt pedig nem kell aggódni, ha letérünk vele az aszfaltról.
Külső megjelenés
A Dacia Duster egyedi formája már messziről felismerhető, a legújabb verzió kimondottan divatos, fiatalos. Közelebb lépve teszt alanyunkhoz szemre is egyértelmű volt, hogy a Duster méretei túlmutatnak a Vitara méretein, a hossza 4341 mm, 1804 mm széles és 1893 mm magas, a hasmagassága 21 cm. A legjobb szó rá talán, hogy robosztus, ezt a képet erősítik a ballonos gumik és a tetőkorlát is. A Duster színválasztéka nem a hivalkodásról szól, egyedüli nem metál verzió a fehér, a fekete, kétféle szürke, kék, vörös és narancs színek mind metálfényezést takarnak. Ezek közül talán a fekete a legritkább, rendkívül keveset látni belőle az utakon, személyes kedvencem a Ferrit kéknek nevezett opció a mostani kínálatból.
Üljünk be a Dusterbe
Beülve a Dusterbe ami elsőként feltűnt, hogy az ülés jól tart, a megfelelő üléspozíciót könnyen be tudtam állítani, nekem kényelmes volt. Az ülések huzata strapabírónak tűnik, az anyaga az autó árfekvésével van összhangban. A magas üléspozícióból jó a kilátás minden irányba, átláthatók a Duster határai, ebben segítségünkre van a tolatókamera is. A külső tükrök megfelelő méretűek, holttér figyelő rendszer is van autóban. Elkezdtem ismerkedni a műszerfallal, kapcsolókkal, mindenféle magyarázat nélkül világos volt, hogy melyik kapcsoló mire való. Van 7 collos multimédiás kijelzőnk, a telefon meglepően gyorsan csatlakozik, pár pillanat és már szól is a zene a telefonról.
A vezetőüléshez még könyöklő is jár, személy szerint a vastagabb, tárolós könyöklőket jobban szeretem. Tárolóhely egyébként akad bőven. A beltérben használt anyagok olyanok, mint amilyenre számítottam, többnyire barátságtalan, kopogós, de masszív műanyagok. Sokat dobna a beltéren, ha legalább a szem előtt lévő részek kapnának egy barátságosabb borítást, enélkül meglehetősen terepjárós az érzet bent. A bőrhatású kormány jó tapintású, nekem kicsit furcsa volt a fogása annak köszönhetően, hogy a kormánykerék keresztmetszetében van egy él.
Amennyiben van rá lehetőségem, ki szoktam próbálni, hogy ha beállítom magamra a vezetőülést, akkor hogyan férek el magam mögött a 189 centiméteres magasságommal. Ezúttal sokkal jobb hátsó helykínálatra számítottam a Duster külső méretei alapján, ennek ellenére 4 átlagos testalkatú felnőtt részére teljesen megfelelő az autó.
Alaposan körbenéztem a csomagtérben is, és egyből le is esett, hogy a Vitarához képest hosszabb autóban hogyan lehet kisebb a lábtér a hátsó üléseknél. A többlet hossz a csomagtartóban jelenik meg, a gyári adat 413 liter, ráadásul meglehetősen jól pakolható. Kárpitozott a csomagtér, még 12 voltos csatlakozóval el van látva.
Induljunk el - Go Duster!
Sok előzetes elvárásom nem volt az 1 literes, háromhengeres motorral szemben, ami kis bizodalomra adott okot, hogy az autó viszonylag könnyű, a saját tömege valamivel 1,2 tonna alatt van.
A gyári adat szerint 13,1 mp alatt gyorsul 0-ról 100 km/óra sebességre, ami inkább a nyugodt autózást kedvelőknek lehet megfelelő. Érzetre megfelelő volt városban a menetdinamika, magasabb sebességnél, magasabb fokozatban viszont már feltűnő volt a lóerők és a nyomaték hiánya, előzéskor nem árt visszakapcsolni egy fokozatot, ha gyorsan túl akarunk lenni a műveleten. A Duster hangszigetelése sokkal jobb volt, mint amire számítottam, még így téli gumikkal próbálva sem volt zavaró a menetzaj. A hatsebességes manuális váltón még lehetne mit csiszolni, sebességbe téve is “lötyög” a váltóbot, ettől függetlenül viszonylag jól kapcsolhatók a fokozatok. A magas felépítéséből adódóan kanyarokban érezhető billenés, feszesnek semmiképp sem nevezhető a futómű hangolása.
Sajnos komolyabb terepen nem tudtam kipróbálni Dustert, csak egy kis kitérőt tudtam tenni vele egy földútra. Egyszer egy erősebb, négykerék meghajtású verziót biztosan ki fogok próbálni, szerintem nem fog zavarba jönni egy kis sártól, vagy egy földutas emelkedőtől. A terepszögek is arról árulkodnak, hogy nem egy látszat terepjáróval van dolgunk, hanem a Dustert nyugodtan le lehet vinni az aszfaltról.
Mennyit fogyaszt a Duster 1.0 TCe 90?
A próbaút során jórészt lakott területen kívül mentünk 90-110 km/órás tempóval, a lakott területeken belül gyér volt a forgalom, nem finomkodtam a gázzal, ilyen körülmények között jött össze a kijelző szerinti 7,2 l/100 km fogyasztás, ami némileg több a gyár által megadott 6,1 l/100 km-hez képest. A tulajdonos többnyire városban és rövidebb távokon lakott területen kívül jár a Dusterrel, az elmondása szerint 7 liter körül fogyaszt az autó.
Kinek lehet ideális választás a Duster ebben a konfigurációban?
A méretei alapján egy 4 fős család igényeit bőven kielégíti a Dacia Duster. Két személlyel, ledöntve az üléseket hatalmas rakodóteret kapunk, minden elfér benne amire egy hétvégi háznál és a kertben-, szőlőben szükség lehet. A legnagyobb erőssége pont abban rejlik, hogy gondolkodás nélkül használható terepen is, a földút, rögösebb, nyomvályús dűlőút nem jelent gondot a Dusternek a magas hasmagasságnak köszönhetően. Komolyabb terepre mindenféleképpen a 4x4 verziót választanám, erősebb motorral, illetve kizárólag városi használatra túl nagy autónak tartom a Dustert.
Azoknak, akiket nem zavar a Duster puritánabb anyagokból készült beltere, de egy tágas, praktikus, terepen is használható autót keresnek, azok nem fognak csalódni a Dusterben. Az ár-érték aránya kiváló, ráadásul viszonylag olcsón fenntartható. A Prestige felszereltséget azoknak ajánlanám, akik szívesen áldoznak kényelmi extrákra, amelyek közül a tolatókamera rendkívül jó szolgálatot tesz.
A Duster nem a hivalkodásról szól, bár ha ránézünk az új Duster Extreme limitált szériára, akkor egy pillanatra megáll a kávéskanál az ember kezében…Gyerekkoromban az első autónk egy 1300-as Dacia volt, arra emlékszem, hogy nagyon kényelmes volt, viszont rengeteget hordtuk szerelőhöz és többször lerobbant menet közben. Sokáig eltűnt a márka, aztán amikor visszatért a Logannel, még voltak kételyeim, hogy talpon tud-e maradni úgy, ha új autóként próbálják meg eladni az elavult, 10 éves technikát. Mára kijelenthető, hogy a Dacia megállja a helyét a piacon, a minőség folyamatos javulásával az autóik egyre kelendőbbek, és szép jövő állhat előtte, ha a fejlődés ütemét tartani tudják. Én drukkolok a márkának, és bízom benne, hogy az új Dacia Jogger és Dacia Spring is hasonlóan szép karriert fussanak be, mint a Duster.