Mazda CX-60 plug-in hybrid 2022 bemutató – elég lesz a német prémium SUV-k ellen?
Az új Mazda CX-60 már az első fotókon és videókban is nagyon jól mutatott, látszott rajta, hogy nem csupán egy egyszerűen átszabott CX-5-ösről van szó, ami dizájn szempontjából szerintem etalon a szegmensében. Aztán az első találkozásunk élőben egy bevásárlóközpont parkolójában történt meg, egy jó darabig leragadtam mellette, mert szemtől-szembe bizony sokkal jobban nézett ki, mint a képeken. A robosztus forma, az autó arányai és a motorháztető meghökkentően nagy mérete nálam egyből telitalálat volt. Gyorsan egyeztettem is egy időpontot a helyi kereskedővel, akik készségesen adtak egy időpontot a tesztvezetésre.
A tesztautó a jelenleg egyedüliként megvásárolható plug-in hybrid hajtással szerelt, legmagasabb – Takumi felszereltségű példány volt. A parkolóban épp egy CX-5 mellett állt, szemmel láthatóan is szélesebb és hosszabb autó a CX-60 (hossz: 4.745, szélesség: 2.134, magasság: 1.686, tengelytáv: 2.870). Nyolc féle színben rendelhető, erős a gyanúm, hogy a Soul Red népszerű lesz ugyanúgy, mint a CX-5, a 6-os és a 3-as Mazda esetében is annak ellenére, hogy ez a legdrágább opció a fényezést tekintve. A Takumi felszereltséghez 20”-as felni (235/50 R20 gumi) és króm kiegészítők járnak, ezek ízlésesek, egyedül talán a 2 x 2 db ’’mű’’ kipufogóvég vicces, tekintve, hogy egy plug-in hybrid modellről van szó.
Beszállva az autóba egy kényelmes, nagyon minőségi anyagokból készült, világos, átlátható beltér fogad. A Takumi felszereltség része a fehér, vajpuha Nappa bőr belső, ami nagyon elegáns hangulatot teremt, ehhez járulnak hozzá az egyedi szövet betétek. 2 db TFT kijelző van az autóban, a középső és a műszeregységen lévő is 12,3” méretű. A 190 cm-es magasságomhoz nagyon kényelmesre be tudtam állítani az üléspozíciót, a vezetőülésből a motorháztető és az autó eleje meglehetősen távolinak érződik. Annak ellenére, hogy széles autó a CX-60, a beltér mérete kicsit meglepett és a külsőhöz képest jóval kisebbnek tűnik, ez igaz a hátsó üléssorra is. Ennek talán az lehet az oka, hogy a középkonzol eléggé széles, és az az érzésünk, hogy az autó körülvesz minket a vezetőülésben. Vetettem egy pillantást a csomagtartóra is, az 570 literjével csupán 50 literrel több a hely, mint a CX-5-ben.
A kormány tapintása és kialakítása, a kezelőszervek elhelyezése hibátlan, minden logikus és gyorsan megtanulható. Ebben a kategóriában az extrákat órákon át lehetne sorolni, a CX-60 is megkapta az összes, értelmes kényelmi és biztonsági extrát, ami szóba jöhet manapság. Kamerák, szenzorok minden irányban, nagy méretű head-up display, keresztirányú forgalom figyelés kiszállás segéddel, kábel nélküli Carpaly és Android Auto csatlakozás, a lista nagyon hosszú lenne. Finom megoldás az autóban, hogy megadva a magasságunkat az autó automatikusan beállítja nekünk az ideális ülés és kormány pozíciót.
A hajtás kapcsán jelenleg egyetlen opció, a 2.488 köbcentis 192 lóerős benzin és 135 lóerős elektromotorból álló tölthető plug-in hybrid rendszer, 8 sebességes automata váltóval. Tisztán elektromos üzemódban 60 km-t tehetünk meg a CX-60-nal, elektromos üzemmódban 140 km/h a végsebesség, amikor működésbe lép a benzinmotor is, akkor 200 km/h a limitált végsebesség. 0-100 km/h-ra 5,8 másodperc alatt gyorsul, ami szép teljesítmény egy 2 tonnás autótól. A katalógus szerint a fogyasztási érték 1,5-1,6 liter 100 kilométerenként, ami nevetségesnek tűnhet. Minden esetre a sprintmonitor adatai szerint tág határok között, 4-7 liter között vannak a tényleges fogyasztási adatok.
A tesztút úgy indult, hogy minimális helyem volt kikanyarodni a kereskedésből, egyik oldalon oszlop, a másik oldalon egy tréler, amely pont egy CX-60-ast hozott. Nem túlzás, 20-20 centi hely volt a két oldalon, bizony nagyon jól jött az autó kamera rendszere a manőverhez. Az első néhány kilométeren nem volt lehetőség nagyon próbálgatni az autót az erős forgalom miatt, szépen követtem az előttem haladót, pár megállás – indulás jelentette az összes izgalmat. Ismerkedésnek jó volt ez a kezdés, és fel is tűnt, hogy az alacsonyabb fokozatoknál olykor-olykor rántott egyet az autó a fokozat váltások során. Nem zavaró, de egy mai 7 sebességes DSG is finomabban teszi a dolgát.
Nézd meg rövid bemutató videónkat is:
Megváltás volt, amikor kiértünk a városból és végre rá tudtam taposi a gázra rendesen, kíváncsi voltam, hogy mi sül ki a 2 tonna kontra 327 lóerő és 500 Nm kombinációból. Papíron biztos megvan 5,8 mp alatt a 100 km/h, ez az autóban viszont egyáltalán nem érezhető. Nagyon csendes a beltér, padlógáz során sem bántó a motorzaj. Az egyenesek után pár tempósabb kanyar következett, ezeken a részeken kicsit meglepett a futómű viszonylag puhább hangolása. Oldalirányba bizony be- bebillen az autó az élesebb kanyarokban, a BMW X3 és az Audi Q3 ezt a feladatot magabiztosabban teljesíti, ezen a téren talán lenne mit javítani.
Összességében nagyon jól összerakott autó az új Mazda CX-60, remek a dizájnja, a beltérben nagyon jó minőségű anyagokkal találkozunk, kérdés, hogy 21-24 millió Ft-os árral labdába tud-e rúgni a szegmensben, mert bizony hasonlóan motorizált és felszerelt BMW-t is találunk ebben a kategóriában. Mindenesetre nagyon erős próbálkozás a Mazda részéről, hogy belépjen a prémium márkák közé. Még egy érdekességet meg kell jegyezni a típussal kapcsolatban. A Mazda mindig is szeretett külön utakon járni (pl. Wankel motoros próbálkozások), most is teljesen szembe megy a mai trendekkel azzal, hogy a közeljövőben 3.0 literes benzinmotorral is elérhető lesz a CX-60, de ami igazán meghökkentő, hogy várható 3.3 literes dízel verzióban is. Ami a még ehhez a típushoz tartozó hír, hogy jövőre érkezik a CX-60 nagy testvére, a CX-80 is, kíváncsian várjuk!
Ennyire tetszett: 8,5/10 pont
Pozitív: külső dizájn, minőségi beltér, nagy teljesítményhez párosuló alacsony fogyasztás, extrák sokasága, akkumlátor jótállás 8 év vagy 160.000 km
Negatív: automata váltó működése alacsonyabb fokozatokban, futómű hangolása