Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie irányelv értelmében.
Menü

Tempomat használata Suzuki Vitara és SX4 S-Cross típusokban

Krisztián - Crossover.hu
2021. 01. 06. 23:00:00

 

Múlt vasárnap utasként utaztam egy ismerősömmel, jórészt autópályán mentünk 200 kilométert egy S-Cross-szal, amely út során egyszer sem kapcsolta be a tempomatot. Kérdésemre elmondta, hogy az S-Cross előtt nem volt még tempomatos autója, és még nem tanulmányozta át a kezelési útmutatót... Nem próbálkozott még menet közben, hogy melyik gombbal lehet be/kikapcsolni, inkább maradna a megszokott és biztos, “nyomom a gázt” módszernél. Nem erőltettem a dolgot, mindenki vezessen úgy, ahogy biztonságosnak érzi, de ezek után szöget ütött a fejembe, hogy jó lenne erről egy bejegyzést írni, hátha vannak páran, akik korábban még nem vezettek tempomatos autót és segítene nekik elsajátítani ezt a pár egyszerű mozdulatot, kényelmesebbé téve így az autózást. 

A leírásban a hagyományos, nem adaptív tempomatot mutatjuk be, azonban a bejegyzés végén még szót fogunk ejteni róla. Fontos, hogy a tempomat gombjai ugyanott találhatók a Vitara és az SX4 S-Cross kormányán, a működés is azonos. 

Véleményem szerint két dologra van szükség a tempomat működtetésének magabiztos elsajátításához, egyrészt meg kell szokni, hogy melyik kézelőgomb hol található anélkül is, hogy ránéznénk, másrészt meg kell szokni azt, hogy bárhol is pihentetjük a jobb lábunkat, ha szükséges, akkor egyből telibe tudjuk taposni a fékpedált. Lehet, hogy ez utóbbi furcsának tűnik, de saját tapasztalat, hogy sokkal könnyebb átlépni jobb lábbal a gázról a fékre, mint bárhonnan máshonnan vakon pontosan a fékre tenni a lábunkat, nekem megszokást igényelt. Aggodalomra semmi ok, csak néhány alkalom, és mindkettő mozdulat gyorsan elsajátítható.

Fontos, hogy a tempomatot csak 40 km/h sebességtől tudjuk aktiválni. Válasszuk ki a kívánt sebességet, majd a kormány jobb oldalán lévő CRUISE gombot kell megnyomni, ekkor a kilométeróra és a fordulatszám-mérő közötti kis kijelző bal felső sarkában megjelenik a tempomat piktogramja (kilométer ikon nyíllal, a bekeretezett SET felirat mellett balra). Ezt követően a SET gombot benyomva rögzítésre is kerül a sebesség, a jobb lábunkat el is vehetjük a gázpedálról, a kijelzőn megjelenik a SET felirat.

Menet közben a plusz és mínusz gombokkal tudjuk növelni és csökkenteni a sebességet. Egy gombnyomás kb. 1,5 km/h sebességváltozást fog okozni. A sebességet növelhetjük úgy is, hogy rálépünk a gázpedálra. Ha ezt követően elvesszük a lábunkat a gázról, a sebesség visszaáll a gázadás előtti, SET gombbal beállított sebességre. Amennyiben a gázadást követően benyomjuk ismét a SET gombot, a rögzített sebesség onnantól az a gyorsabb tempó lesz.

Tempomattal autózva mindig felkészültnek kell lenni arra, hogy hirtelen fékezni kell. Fékezéskor a tempomat kikapcsolódik, onnantól a gázpedállal tudjuk tartani a sebességet. Fékezést követően ha megnyomjuk a RES gombot, az autó automatikusan visszagyorsul az előzőleg, SET gombbal beállított sebességre - majd tartja is, anélkül, hogy a gázt kellene nyomni. Érdekes jelenség, hogy érzetre jobban gyorsul az autó a RES gomb használatával, mintha a gázt lábbal nyomnánk. Menet közben a CLEAR gombbal is kikapcsolhatjuk a tempomatot.

Reméljük, hogy a leírás segítséget nyújt a tempomat használatának elsajátításához. Érdemes használni, elsősorban autópályán tesz jó szolgálatot. Az adaptív tempomat annyival tud többet a fentiekhez képest, hogy az előttünk haladó lassabb autótól meg fogja tartani a követési távolságot a beépített radar segítségével, majd a kikerülést követően beavatkozás nélkül fel fog gyorsítani a beállított sebességre. Az adaptív tempomat működését egy következő blog bejegyzésben fogjuk bemutatni.

Tipp 1

A tempomat használata elsősorban autópályán, autóúton, vagy olyan útvonalakon ajánlott, ahol hosszú, elsősorban kanyarok nélküli útszakaszokra számíthatunk, illetve ott, ahol stabil sebességünkkel nem tartjuk fel a forgalmat, és gyakori fékezésre sem kell számítani. 

Tipp 2

Főútvonalakon lehet létjogosultsága a tempomat használatának, azonban könnyen elszámíthatjuk magunkat egy élesebb kanyarban. Tegyük fel, hogy tempomattal, 90 km/h-val autózunk egy főútvonalon, majd úgy látjuk, hogy a közelgő kanyar is belefér ugyanezzel a sebességgel, fékezés és a tempomat kikapcsolása nélkül. Valójában nehéz azt előre kiszámítani, hogy az adott kanyar belefér-e ugyanazzal a sebességgel, mint amennyi a kanyar előtt az egyenes útszakaszon volt. Gondoljunk bele, hogy normál esetben is úgy megyünk bele egy élesebb kanyarba, hogy a lábunkat a féken tartjuk azért, hogy szükség esetén mielőbb, erőteljesebben fékezni tudjunk. Nem érdemes mindenáron tempomatot használni és kanyarokban kísérletezni vele, tényleg könnyen elszámíthatjuk magunkat, ami kisodródáshoz vezethet.

Tipp 3

A tempomat használatát ne nagy sebességnél és erős forgalomnál próbáljuk meg először kitapasztalni, mert elég pár pillanat amíg a gombokra lenézünk, és máris komoly vészhelyzet adódhat. Nyugodtan ismerkedjünk vele álló helyzetben, aztán kisebb sebességnél, lehetőség szerint gyér forgalomba. Bármilyen tapasztalt vezetőről is legyen szó, pár másodperc elég ahhoz, hogy a elhagyjuk a sávot, amíg a megfelelő gombot keressük.

Amennyiben videókat is néznél a Suzuki Vitarával kapcsolatos tippekről, tanácsokról, iratkozz fel YouTube csatornánkra is!

Ne maradj le a crossover.hu nyújtotta extra kedvezményekről, kövesd Facebook oldalunkat, és értesülj elsőként akcióinkról!

Csatlakozz új Facebook zárt csoportunkhoz, ha nem akarsz lemaradni hasznos tippek - tanácsok témájú bejegyzéseinkről és a csoport tagoknak nyújtott egyedi kedvezményekről! 

Nézz bele a mindennapjainkba Instagram oldalunkon!